Terug naar de Drome 11 competitiesectie
Server instellingen
Punkbuster: uit.
Timelimit: 20 minuten
Overtime: Alleen in de playoffs/finales
Standaard id/OSP Q3CTF settings (team damage aan, powerups aan).
Server fps: 30
Client instellingen
Alle OSP client features zijn toegestaan. Echter, het niet kunnen gebruiken van enkele OSP features (OSP hud, truelightning, altgraphics) mag geen reden zijn om een server te weigeren.
Client settings gedurende de match:
pmove: off
rate: min. 10000, max. 25000
cl_timenudge: 0
snaps: min. 30, max. 60
cl_maxpackets: min. 60, max. 125
Geen enkele bovenstaande setting mag worden veranderd gedurende een match.
Wedstrijdreglement - Algemeen
Matches worden 4 vs. 4 gespeeld. Opdagen met minder dan 4 spelers staat gelijk aan een no show en is dus een forfeit loss.
De map list is:
q3dm14tmp, cpm4, ospdm5, ospdm6, pro-q3dm6, q3dm7
Wedstrijdreglement - Poule Wedstrijden
Een poule match wordt gespeeld op 2 maps. Een mapwin is 2 punten voor de winnaar en 0 voor de verliezer, een gelijkspel is 1 punt voor beide teams. Het team wat als eerste 3 punten heeft wint de match.
Beide maps mogen in een gelijkspel eindigen. Beide teams krijgen dan 2 punten.
Beide clans kiezen een map uit de maplist voor het begin van de match.
Er zijn maximaal 8 poules met daarin 4 clans, de beste 2 van elke poule gaan door naar de playoffs.
Poule standen
Een forfeit loss geldt als een verlies van alle maps. Er worden in dat geval geen mapscores ingevuld.
Een clan die een poulematch voor de 2e keer forfeit zal uit de competitie worden gezet.
Als een clan de competitie verlaat met nog slechts 1 wedstrijd te gaan, telt de laatste match als een forfeit loss en alle matches van die clan zullen tellen voor de einduitslag in de poule. Deze regel geldt niet voor clans die al een match hadden geforfeit of die alle voorgaande matches had gewonnen of verloren.
Een clan die uit de competitie stapt nadat zij zich al gekwalificeerd had voor de playoffs, wordt vervangen door de eerstvolgende clan die achter de desbetreffende clan is geëindigd in de poule.
De stand in de poule wordt bepaald door het aantal overwinningen. Als 2 of meer clans een gelijk aantal overwinningen hebben, dan wordt gekeken naar de netto matchpunten. Als dat ook gelijk is, wordt er een extra wedstrijd gespeeld tussen de 2 gelijk geëindigde clans die de einduitslag zal bepalen.
Wedstrijdreglement - Playoff Wedstrijden
Een playoff wedstrijd wordt gespeeld als een best of 3, de eerste clan die 2 maps wint heeft gewonnen. In de playoff wedstrijden kan een map niet in een gelijkspel eindigen, er wordt dan doorgespeeld dmv een 5 minuten overtime. Dit gebeurt 2x waarna er een sudden death volgt. Dit zal worden ingesteld op de Drome Servers
Beide clans selecteren voor de wedstrijd een verschillende map. Door middel van een coinflip wordt bepaald welke clan het eerst een map gaat selecteren.
Als een 3e map nodig is, wordt het geselecteerd dmv deze methode: Elke clan neemt een beurt en verwijderd maps van de nog niet gespeelde maps tot 1 map overblijft. De clan met de meeste frags na 2 maps kan beslissen wie het eerst een map moet elimineren. Als het aantal frags gelijk is tussen beide teams mag de clan die de eerste map gewonnen heeft beslissen wie moet starten met de map-eliminatie.
De playoffs worden gespeeld dmv het Single Elimination principe.
Wedstrijdreglement - Finale
Voor de final wedstrijd gelden dezelfde regels als voor de playoff wedstrijden met uitzondering dat er een best of 5 gespeeld wordt. De eerste die 3 mappen wint, wint de compo.
Wedstrijdverloop
Elke clan mag 1 spectator op de server hebben, welke “/coachinvite” moet worden door zijn clanmembers zodat hij alleen zijn clanmembers kan chasen. De spectator hoeft niet perse een clanmember of speler te zijn, maar mag alleen een speler vervangen als hij/zij zelf een clanmember is. De spectator mag communiceren met zijn clan gedurende de match.
Spelers mogen de match pauzeren als een speler overflowt of crasht. De pause mag maximal 5 minuten duren (genoeg om te rebooten en opnieuw te connecten). De maximale pauzetime per map per team is 10 minuten. Een map mag niet vaker dan 2 keer gepauzeerd worden voor hetzelfde probleem bij dezelfde speler (bv. crashes). Na 2 keer moet de speler doorspelen met het probleem of moet een vervangende speler verder spelen.
Spelers mogen de match pauzeren als er sprake is van duidelijke technische problemen bij een speler (stroom/netwerkuitval). Tactische timeouts zijn niet toegestaan. Problemen met een voice communication programma (Roger Wilco, TeamSpeak) zijn geen geldige reden voor een pauze. De eventueel aanwezige admin zal de match onmiddellijk door laten gaan als er geen geldige reden is.
De tijd tussen maps zal exact 10 minuten zijn, tenzij de clans beide eerder aangeven ready te zijn. De eventueel aanwezige admin zal de map forced starten na 10 minuten.
Problemen met een spectator zijn nooit geldige redenen om een match te pauzeren, ook niet als de betreffende spectator de coach is. Als de coach echter een disconnect heeft, zal de match kortstondig worden gepauzeerd worden om de clan tijd te geven om opnieuw een /coachinvite te doen.
Als de server crasht gedurende een match, dan zal de map alleen opnieuw gestart worden als er minder dan 1 minuut gespeeld is, of gedurende de eerste ronde voor ronde-gebaseerde matches. In alle andere gevallen zal de resterende tijd (afgerond op de minuut, met een minimum van 2 minuten) of rondes gespeeld worden, waarna de scores opgeteld worden voor de mapwin.
Na de wedstrijd
De uitslag wordt ingevoerd in het composysteem door beide clanleaders. Als beide clanleaders de juiste score invoeren wordt de uitslag automatisch geaccepteerd.
Bij problemen dienen alleen beide clanleaders zich te melden bij de Games infobalie, direct na de match.
We moedigen spelers aan om demos op te nemen van de wedstrijden en screenshots te maken van de resultaten. Dit kan het oplossen van problemen vergemakkelijken en het invullen van scores simpeler maken.
Cheating & Anti-Cheating
Er zal NIET met punkbuster worden gespeeld wegens bekende problemen hiermee op LANS. Wij gaan uit van het gezonde verstand van clans, en de sociale controle tussen clans. Cheatende clans, mits 100% aangetoond, worden per direct verwijderd uit de competitie. Geen discussie is daarover mogelijk.
Alle programma's of bestanden die Quake 3 veranderen of met Quake 3 te maken hebben die niet officieel zijn, zijn verboden. Gemodificeerde pak en .exe files van Quake 3 zijn verboden, het zal niet uitmaken hoe onschuldig ze mogen lijken te zijn. Als ook maar 1 clanlid van je clan deze modificaties gebruikt, dan zal de gehele clan verwijderd worden uit de competitie. Als je deze modificaties buiten de competitie gebruikt (bijv FFA op 1 van de Drome Quake 3 servers), kan dit ook leiden tot verwijdering van je clan uit de competitie. Denk dus eerst twee keer na voordat je cheat, je pakt er je hele clan mee.
Voice communication programmas zoals Roger Wilco, Battlecom mogen gebruikt worden, maar mogen geen reden zijn om wedstijden op te houden wegens technische problemen o.i.d.
Expres spel- of mapbugs gebruiken in je voordeel zal opgevat worden als cheaten en leiden tot verwijdering uit de competitie.
Er is geen limiet aan het gebruiken van teamkills of zelfmoord in je game ;)
Veranderingen en Uitzonderingen
Deze regels mogen ter alle tijde vantevoren onaangekondigd veranderd worden door de Drome game-crew. De veranderingen zullen natuurlijk op tijd op het Drome-intranet of de Drome website verschijnen. Ook wordt dit tijdens de LAN omgeroepen zodat elke clan op de hoogte is. Clans worden geacht alle regels te kennen. Als je ze niet kent, is dat geen geldige reden om ze niet op te volgen. Lees ze tijdig voor Drome goed door.
Als er een keuze moet worden gemaakt, is de bedoeling achter de regels hoger dan de geschreven regels. Dat betekent dat sommige regels anders kunnen worden geinterpreteerd door elke clan. De beslissing door de compo-admin is dan bindend. Let wel op, een clan kan niet ter alle tijden rekenen op een verandering in de regels wanneer hun dat uitkomt.
Het is onmogelijk om alle regels vast te leggen op papier, zodat het een 1000 pagina lange lijst wordt die niemand zal lezen. Voor situaties die niet gedekt zijn door deze regels, zal de compo-admin richting de hoofd-admin stappen om advies te vragen en dan van daaruit een beslissing nemen. Over deze beslissing kan niet worden gediscussieerd.
Als een clan een forfeit win heeft gekregen omdat de tegenstander deze regels heeft gebroken, maar graag toch de match wil her-spelen, dan kan de competitie admin, indien er tijd voor is, dit toestaan.
Terug naar de Drome 11 competitiesectie
|