PHOTO : D17 Photo Gallery
MOVIES : D17 Intro | D17 Impressie
Nick:   Wachtwoord:  
   
PHOTO : D17 Photo Gallery
MOVIES : D17 Intro | D17 Impressie
Nick:   Wachtwoord:  
imageimage
Δ DRoMe 12 Report
Originele verslag op gameparty.net

Verslag Drome 12 "Rocket Science", geschreven door Hubris

Ik zit te lezen in de PCZone, langzaam vallen mijn ogen dicht, ik zie allerlei afschrikwekkende beelden voor me. Terroristen die neergeschoten worden door Counterterroristen, soldaten die vanuit een tank onder vuur worden genomen, mensen die rockets beantwoorden met een shock-beam. Overal is dood en verderf… Nee, niet overal, ergens, ver weg in een hoekje hoor ik
  • FUUUUUT
  • . Ik zie twee rare slimeys volleybal spelen… Waar ben ik?!

    Dan schrik ik wakker, ik kijk om me heen, de klok wijst 19.28 aan. Ik zit in de auto, voor me zitten mijn ouders na te praten over hun weekend. Langzaam begint het tot me door te dringen… Die nachtmerrie, dat was geen nachtmerrie, dat was DROME !

    Ineens herinner ik het me weer, een paar maanden geleden kreeg ik een e-mailtje “Ga je ook mee naar Drome 12?”
  • PiPi
  • was mensen aan het charteren om mee te gaan. Onder het motto “dit is een LAN waar je veel kan leren van hoe het wél moet, hier móet je geweest zijn”. En tja, als
  • PiPi
  • iets lief vraagt, wie weigert er dan nog?

    Dus ik heb me enthousiast aangemeld voor Drome 12. Mijn account bestond nog, en na het plaatsen van de reservering zag ik ineens dat ik ooit eerder een poging had gedaan. Ja, Drome 9. Dat is toen alleen niet door gegaan.
  • Enkele maanden later
  • Nog maar een week tot Drome 12, de spanning begint voelbaar te worden. Dit gaat de grootste Lanparty worden waar ik ooit ben geweest. Ongeveer 10x zo groot als mijn eigen lanparty, die tot nu toe de grootste was waar ik was geweest.

    En dan is het EINDELIJK zo ver, vrijdagmiddag, tijd om te gaan. Ik stap in de auto, rijdt opgewekt weg, en sta na een paar kilometer al in de file. Arnhem; BEDANKT! Ietsje later dan gepland, maar toch nog lekker op tijd rijd ik het terrein van de Expo Hal op. Door de goede routebeschrijving heb ik geen seconde hoeven zoeken waar ik moest zijn. Snel aangesloten in de rij voor de deur zodat ik snel naar binnen zou kunnen…

  • OUCH
  • Dat was ietsje te enthousiast gedacht. De rij voor de deur stond stil. Écht stil. Zo nu en dan een stapje richting deur. Waarom het zo lang duurde? Geen idee, mensen hadden hun Drome 12 pasjes al thuis gestuurd gekregen, zodat ze alleen maar ID en pasje hoefden te laten zien. De goede ingrediënten voor snel inchecken, zou je zo denken. Maar helaas kostte het meer dan een uur voordat ik eindelijk ingecheckt was en het rode polsbandje om had. Snel terug naar de auto, spullen naar mijn plek brengen, en aansluiten. Er waren op dat moment nog niet veel mensen in de zaal, zodat goed te zien was hoe immens het was. In het midden van de zaal stonden rijen en rijen tafels. Niets dan tafels en stoelen. Na mijn goodie-bag in ontvangst te hebben genomen, ja, mét spacecake erin, ging ik maar eens even checken wat er al te doen was.

    Welk spel ik ook opstartte, er waren servers voor die klaar stonden voor gebruik. Meteen maar eens IRC op. Ook dit draaide super, en hier kwam ik de eerste bekenden al weer tegen. Ja, alle servers waren piekfijn in orde. Ook de intranetsite zag er erg overzichtelijk en goed uit. Compleet met uitleg over de opbouw van het netwerk.

    De zaal begon nu langzaamaan voller te worden, en ook op IRC was dit goed te merken. Het werd steeds gezelliger en drukker. DJ Red skinzz (of zoiets) draaide een lekkere set beukende platen en de sfeer zat er al snel goed in. Na samen met mijn maten alle stands gecheckt te hebben, en natuurlijk het eerste biertje gedronken te hebben, wilden wij ons in gaan schrijven voor de diverse competities. Dit bleek echter lastiger dan gedacht, want het grote aantal mensen dat hetzelfde had bedacht zorgde voor grote problemen met de intranetserver. De inschrijvingen van de competities sloten daardoor niet om 00.00u, maar 2 uurtjes later.

    Het systeem zelf was ook niet echt logisch. Het inschrijven als clan voor de UT2k4 competitie ging goed, maar we kregen het niet voor elkaar om ons in te schrijven voor de 1on1 competities. Enig navraag bij de speciale games-infobalie leverde op dat we allen een clan aan moesten maken met alleen onszelf erin. Daarmee konden we dan deelnemen aan de 1on1 competities. Niet echt logisch, en al helemaal niet handig! Uiteindelijk toch gelukt.

    Toen was het al weer tijd voor de officiële opening van Drome 12: Rocket Science. Na een korte inleiding van Apollo vertoonden alle beamers de speciale Drome 12 intro. Veel ingame-materiaal en goede muziek zorgden voor een leuke intro. Ook waren intussen de lichten uit gegaan, wat zoals op elke LAN gepaard ging met een hard gejoel en gejuich.

    Het omroepsysteem werd ook dankbaar gebruikt. Het schijnt namelijk dat lanners niet zo veel verstand hebben van auto’s en parkeren. Regelmatig werden er weer foutparkeerders omgeroepen.

    ’s Nachts lekker zitten gamen, leechen en ouwehoeren met de vele bekenden die er rondliepen. Ja, Drome 12 was goed van start gegaan. Na een nacht in de slaapzaal, waar ik vrij koel en lekker rustig heb kunnen slapen, ben ik maar eens de douche in gedoken. Helemaal verfrist, en zonder daar een grote boodschap achter te laten, zoals een andere gamer, kwam ik daar onder vandaan; erg goed! Snel de zaal in en competitie gaan spelen. Voor mij bleef hier alleen Blobby Volley over, aangezien de UT2k4 competitie niet door ging :(

    De hele dag lekker zitten gamen, poulematches gespeeld en lekker veel mensen spreken. Gewoon relaxt lannen zoals dat hoort. Iets bijzonders vond ik de sfeer. Ik had verwacht dat het wat killer zou zijn, dat de gamers meer op zichzelf zouden zijn, in tegen stelling tot de wat kleinere lanparties. Dit bleek echter 800% mee te vallen! Ondanks zijn grootte heeft Drome toch nog een beetje de knusse sfeer van de garage-LAN behouden.

    Overdag nam de temperatuur in de zaal wel ontzettend toe. Een gemiddelde van 30 graden haalde we op zaterdag. Om te voorkomen dat het echt te heet werd, werd de luchtafvoer vol aangezet. Persoonlijk had ik hier geen last van, maar anderen klaagden over de herrie die de dingen schijnen te maken. Nou, ik weet het wel, doe mij maar herrie, warmte is vervelender.

    Nog voordat een lange nacht vol leechen, gamen en muziek maken begon, was het tijd voor de 1/8 finales in de Blobby-compo. Helaas werd ik hier met stijl verslagen. En lag ik dus uit de competitie.

    Om half 6 toch nog maar even mijn bed in gedoken, om er om half 10 al weer uit te zijn. Ach ja, slapen is zonde van je tijd, nietwaar?

    Terwijl de competities weer verder gingen, besloot ik nog wat te gaan gamen. Een potje UT GOTY, een boel matches FlatOut Crash Derby en natuurlijk vele potjes Blobby Volley later was het al weer bijna tijd om te gaan. Nog snel even wat foto’s en de intro geleeched. En vervolgens tijdens de prijsuitreiking begonnen met het inpakken van al mijn zooi.

    Niet veel later, viel ik op de achterbank van de auto in slaap…

    Drome 12 in het kort:
    Attenders: 2150

    Entree:
    Erg leuk gedaan met een beamer die aangaf wie er ingecheckt werden. Jammer alleen dat die naam soms 2-3 minuten niet versprong. De lange wachttijd die door deze “inchecksnelheid” ontstond zorgde voor veel gezelligheid, maar het zou toch wel sneller moeten kunnen.
    Score: 6,5 / 10

    Zaal/Aankleding:
    De zaal was logisch ingericht. Slaapruimte aan de achterkant, stands langs de zijkant en een GROOT gebied voor relaxen en het gezellige zuip en ouwehoerwerk. De crewarea torende mooi uit boven de zaal. (en vanaf daar is het uitzicht super!) Een persoonlijk minpuntje vind ik dat er in de zaal gerookt mag worden. Dit had ik liever anders gezien. Aan aankleding was er niet zo veel spacy’s. De rocket science moest voornamelijk worden verbeeld door de achtergrond van de message-screens op de beamer.
    Score: 8 / 10

    Compo’s: Het compo-systeem is goed op weg, maar nog LANG niet af. De optie om je in te schrijven als speler voor een 1on1 compo ontbrak volledig. Hier moest dan een aparte clan voor worden aangemaakt. Zonde, want het had zo mooi kunnen zijn.
    Score: 6,5 / 10

    Servers/Intranet:
    De gameservers waren allemaal goed op orde. Hier zijn geen serieuze problemen mee geweest, ze draaiden allen al op het moment dat de eerste bezoekers binnen kwamen. De intranet-server echter had grotere problemen. Deze heeft er herhaaldelijk uit gelegen bij grote stress.
    Score: 8 / 10

    Slaapzaal:
    Door het doek dat tussen de gamezaal en de slaapzaal hing was het vrij stil in de slaapzaal. Ook was de temperatuur daar aanzienlijk lager. Doordat het echter ook toegestaan was om onder je tafel te slapen, gebeurde het vanzelfsprekend dat er ook mensen in het gangpad lagen. Dit is ERG irritant als je moe bent en toch door de zaal wil lopen.
    Score: 9 / 10

    Filmzaal:
    Als er iets is waar geen op- of aanmerkingen op te maken zijn, dan is het de filmzaal. 24/7 een leuk, gevarieerd aanbod aan films, zonder dat de zaal last had van het geluid ervan. Echt super!
    Score: 10 / 10

    Catering:
    Tja, een lastig punt. Goedkoop is het natuurlijk nooit, en al was het wel goedkoop, dan was het voor de meeste nog te duur. De prijzen lagen netjes in de middenmoot en het aanbod was groot. Erg groot. Een klein verbeterpuntje zijn de hoeveelheden bij de warme maaltijden. Dit vond ik persoonlijk enigszins matig. En, op een pizza hoort meer dan 60% bodem, 30% verse tomaat en 10% andere topping. Wel gezond, maar niet echt lekker doordat het zo vochtig wordt van de tomaat.
    Score: 8 / 10

    Stroom/Netwerk:
    Hoe vaak ik wel niet gehoord heb dat er vorig jaar stroomuitval is geweest. Jammer dat mensen daar nog steeds over kunnen zeuren. Dit jaar geen commentaar. Het enige momentje stroomuitval, kwam door een van mijn maten die per ongeluk de verkeerde stekker uit het blok trok. GateCrasher, goed gedaan hoor… ;-) Het netwerk was snel, heel snel. Geen problemen geweest met uitzondering van de zondagmiddag, toen een van de bezoekers toevallig een verkeerde kabel los trok. Tja, daar kan de Drome-Crew ook niets aan doen. Leuk ook dat het gehanteerde systeem terug te vinden was op de intranet site.
    Score: 10 / 10

    Sfeer:
    Hier heb ik me het meest over verbaasd. De sfeer was goed. Heel erg goed. Gezelligheid alom. Niets op aan te merken, gewoon volgend jaar dezelfde mensen laten komen!
    Score: 10 / 10

    Crew: Met enkele crewleden heb ik wat meer contact gehad dan met de anderen, maar de service was goed, de crew niet sjaggie. Hooguit wat sloom door een gebrek aan slaap
  • knipoog naar Mika
  • . Respect voor de presentatoren van de prijsuitreiking en Drome Weekend Miljonairs, je moet daar maar even gaat staan… Speciale aandacht mag er van mij even naar Apollo, die ik eventjes heb gesproken op de lanparty. Wat hij allemaal weet en regelt, respect. Drome-crew; jullie hebben een geweldig evenement neer gezet!
    Score: 10 / 10

    Totaal:
    Score: 86 / 100
    Kortom; een SUPERLAN!

    Tot volgend jaar!