Author |
Topic  |
nelis
Drome oldsko0l
 1098 Posts |
Posted - 21-11-2005 : 19:04:59
|
Zoals je misschien in een ander topic al had gelezen ben ik samen met een vriend van me bezig om een lanparty te organiseren als afstudeeropdracht. Op dit moment weten we de volgende dingen al: -De hal waar we in zitten (een gymzaal) is 660m2 (30mx22m). -Er is plaats voor 288 man. -We hebben voor 150 man tafels en stoelen. -De datum is (zeer waarschijnlijk) 23,24,25 juni.
Nou mijn vragen: -Waar kun je (goedkoop natuurlijk ) vloerbedekking/panelen huren? -Waar kun je (ook goedkoop) tafels huren?
Ik heb al wel tafels gevonden maar die kosten 28euro per dag om te huren
Alvast bedankt voor jullie hulp
PS:Kan iemand van de drome organisatie misschien zeggen of de datum van onze lanparty niet tegelijk of in het weekend voor of na drome ligt?ik wil zelf namelijk ook nog graag naar drome |
>>>>>>> www.generation-x.nl www.nielsvankampen.nl <<<<<<< |
|
[DR]Supernova[NL]
Drome oldsko0l
 1385 Posts |
Posted - 22-11-2005 : 00:18:42
|
Miss moet je de crew van regroup vragen stellen over die vloerbedekking :) |
Visit www.desertrabbits.com the [DR] site sometime ;) |
 |
|
nelis
Drome oldsko0l
 1098 Posts |
Posted - 22-11-2005 : 11:34:48
|
quote: Originally posted by [DR]Supernova[NL]
Miss moet je de crew van regroup vragen stellen over die vloerbedekking :)
goed plan, zal ze is een mailtje sturen, of er over 2 weken even langs lopen
edit: De hallen die regroup gebruikt heeft standaard al vloerbedekking. |
Edited by - nelis on 22-11-2005 11:59:49 |
 |
|
Tinux
Drome Crew
 69 Posts |
Posted - 01-12-2005 : 09:12:34
|
Vanuit Drome regelen we altijd de vloerbedekking via de Expo. Tafels en stoelen huren we bij Malte Kanebley in Duitsland en De Haas verhuur uit Milsbeek.
Huur van de tafels is een aardig bedrag maar vervoer hakt er helemaal in. Ik weet niet of je meerdere zaken moet huren maar als dat het geval is, is het misschien handiger om zoveel mogelijk bij ��n partij te huren ivm transportkosten.
Reken er maar wel op dat dit soort dingen een behoorlijke kostenpost is en dat een begroting sluitend maken erg lastig is.
Over de datum van de volgende Drome kunnen we nog niks zeggen, zodra dat wel kan zul je het op de site lezen.
Veel succes en plezier met het organiseren! |
Hoofd Afdeling Facilitair |
 |
|
nelis
Drome oldsko0l
 1098 Posts |
Posted - 01-12-2005 : 11:47:08
|
thnx voor de info Tinux, we kunnen nu waarschijnlijk een deel van de tafels en stoelen van onze school gebruiken, het andere deel huren we misschien bij boels, de stoelen kosten daar 55 cent per dag per stuk en de tafels kosten 4 euro per dag per stuk. De tafels zijn trouwens 76cm hoog, 180cm lang en 76cm diep, dit is volgens mij wel genoeg ruimte voor 2 mensen toch? |
 |
|
nelis
Drome oldsko0l
 1098 Posts |
Posted - 05-12-2005 : 18:34:19
|
heb trouwens ook nog een klein vraagje over het netwerk dat we gaan gebruiken. Dit zal waarschijnlijk bestaan uit manageble cisco switches (weet het type zo even niet meer) met een switching capaciteit van 24Gb/s deze zullen aangesloten worden op een level1 (sorry weet geen typenr) Gbswitch met 24 poorten en een capaciteit van 64Gb/s. Volgens mijn berekening zou het genoeg moeten zijn: 24*100Mb= 2,4Gb/s Er komen 12 tafelswitches te staan dus 12*2,4=24,8Gb/s Dan komen er nog gameservers bij die zullen in het totaal samen denk ik ruim gerekend 1Gb gebruiken. Voor de fileservers hebben we bedacht dat we voor elke 2 tafels een aparte fileserver zodat deze altijd goed te bereiken zijn, er zal 1 fileserver zijn waar mensen ook kunnen uploaden zodat deze dingen wel overal verkijgbaar zijn. Daarnaast zal er natuurlijk ook een DC server gedraait worden voor het uitwisselen van demo's en trailers. Hebben we dan aan deze netwerk-setup voldoende of kunnen we beter een netwerk huren bij rentalan ofzo? |
 |
|
-(DT_DataStorm)-
Drome junior
245 Posts |
Posted - 05-12-2005 : 20:20:10
|
beetje overkill denk ik zo, en bedenk even wat voor verbinding er is tussen switch en je "level1" core... meestal is dat een enkele 1Gbit copper... hopelijk een CAT6 kabel.. daarmee blijft over pp 41 Megabit. Maar aangezien niemand de hele tijd 100% van zijn (of haar) verbinding gebruikmaakt... zal niemand dat verschil merken...
Dus Deelnemers: 24 op 100 mbit switch, met een 1 Gbit verbinding met je core/level1 Core/Level1: aantal tafel switches x 1 Gbit. Servers = 2x 1gbit per switch (dat ze iig 2 Gbit op 24 servers beschikbaar hebben.. meer is echt niet nodig...
Mbt servers, zet neer: - MS-DNS & WINS server (tip verwijs die DNS entry voor de DC-hublist naar een page op je webserver, en zet daar je DC-Hub in file zoals dat hoort, dan komt iedereen automatisch op je DC server... - DHCP server... als je goed configged kun je een hele nette omgeving draaien, geldigheidsduur op tussen de 20 min en de 60 minuten... (tenzij je wil werken met fixed IP's) - Zorg in de config die mensen krijgen (dhcp of fixed IP situ's) dat er een Gateway is gedefineerd, sommige spellen vereisen dat. Gateway moet een bestaand IP zijn, maar hoeft niet pers� naar internet te verwijzen... - DC-Hub (PtoKaX/YnHub, of een linux variant, zorg dat deze dedicated is bij grotere lan's (200+)) - Webserver met WERKEND forum en composysteem (@ReGroup werkte het forum niet, later niet meer gekeken na aantal uur, omdat toch niet werkte) zet er ook een lijst met "aangemelde" servers op van mensen die aanwezig zijn... met OS, wat voor bedoeld (teamspeak, gameserver, welke games served, etc) - 1 (��n) FTP server met alle patches en updates voor: * Games (compo en veelgespeelde spellen, geen CS shit iig :P) * diverse Anti-virus apps, en vooral: een complete (gratis) AV pakket, met alle updates. De inhoud kun je evt verkopen op DVD bij de helpdesk... * Drivers voor: VGA (NVidia & ATI), Chipsets (Intel, NVidia, VIA, SIS), geluidskaarten (Creative) * upload folder voor foto's & Filmpjes (waarvan niet gedll kan worden, deze in een aparte folder donderen voor dll).. * je bedenkt vast nog wel een paar dingen die handig zijn voor op de FTP, maar bedenk dat tie niet druk zal worden gebruikt... alleen bij noodzaak van de gebruikers. FTP is volledig voorbijgestreefd door de DC++ omgeving... al is het alleen maar dat een FTP server niet alle gebruikers van volle feed kan voorzien. P2P zoals DC++ werkt daardoor beter op LAN's. - Probeer voor iedere compo die je doet ook 1 of meerdere public servers neer te zetten, (geen password) met gelijke settings als bij de compo. - Weet je van bepaalde spellen dat er belangstelling voor is om dat te spelen (Q4 etc) maar heb je daar geen compo voor, probeer daar ook een server voor op te zetten... (met tussen de 10 � 20 minuten te spelen, en dan na 2x dezelfde map, mapchange, ik heb op Regroup een paar uur lol gehad aan een Q4 server die open stond... zaten op gegeven moment met 12 man op, op een kleine map FFA... lekker druk :P)
Werk met vaste tijden voor compo's, niet (volledig) aanwezig op tijd (10:00 uur is 10:00 uur, geen 10:01) is forfait. zorg dat mensen als ze uitgeschakeld zijn, ook nog wat te spelen hebben (loosers compo, slechtste team word te kakken gezet ofzo...) Zorg dat de admin(s) van compo's niet meespelen in de compo's... hele vervelende situ's ontstaan daardoor als de admin niet tegen z'n verlies kan. |
KASSA : Weer 2 cent.... |
 |
|
nelis
Drome oldsko0l
 1098 Posts |
Posted - 05-12-2005 : 21:00:41
|
Thnks voor de reply DataStorm. Het enigste wat we dan moeten regelen is wat cat6 kabel. DNS en WINS hadden we al gepland staan omdat het zeker met wat meer computers voor veel minder zinloos dataverkeer zorgt. De webserver is al klaar en de website die op dit moment online staat hebben we zo gemaakt dat die zo overgezet kan worden naar een lan. Dat van die DC-hub is wel een goeie tip en gaan we zeker gebruiken. DHCP gaan we niet gebruiken zodat we het hele IP-plan lekker overzichtelijk kunnen houden. De adressen van alle servers (dns, wins, gateway) en de andere instellingen (ip en subnet mask) komen op een papiertje te staan en worden naar de bezoekers gemailt en op de dag zelf uitgedeeld. Voor de DC-hub gebruiken we waarschijnlijk Ynhub, we hadden nog niet bedacht om dit op een dedicated machine te doen (vraagt een volle server zoveel van de computer dan?) Die webserver met forum zal er uiteraard komen, daarin zijn we nu een competitiesysteem aan et inbouwen (ik heb op regroup trouwens geen probs gehad met et forum). Als we 1 ftp-server neerzetten zal deze dan niet compleet dichtgetrokken wordt (ook als we een user-cap erop zetten). Al die programma's zullen we uiteraard ook op die ftp zetten. De admin's mogen uiteraard niet mee spelen in de compo's dat hebben meteen al tegen ze gezegd .
Nog 1 ding: Heb je dit allemaal zelf zitten typen of heb je ergens vandaan gekopieerd. Als je het zelf getypt hebt: Respect . En als het gekopieerd is: thnks voor de info |
 |
|
-(DT_DataStorm)-
Drome junior
245 Posts |
Posted - 05-12-2005 : 21:18:42
|
zelf op dat moment ff getyped in 5 minuutjes ofzo... heb al honderden lan's gezien... en als ik info ergens vandaan haal, dan zet ik ALTIJD de link erbij...
Die FTP server moet je niet gaan gebruiken voor uitwisseling van bestanden, daar heb je al DC++/DChub voor, splitsing van deze functionaliteit zorgt alleen maar voor verwarring van wat er waar te vinden is... er zullen best wat clan's zijn die een eigen FTP neerzetten, meestal voor de eigen groep... een enkeling zal z'n FTP promoten via DC... ach zijn/haar probleem...
Hou de eigen FTP voor strikt de Compo's, paar andere bekende games updaten, en mensen met problemen te kunnen helpen... Dan heb je misschien niet zoveel gebruik van je FTP server, maar de mensen die problemen hebben kunnen aan de slag...
Mbt DC-Hub zet keiharde EIS voor de nieuwste versie... zaten op Regroup nog paar met v0.201 :S gewoon eisen voor v0.674 of hoger, zie ook in regroup forum voor de manual van Formatking en de toevoegingen van mij daarop, dan weet je ook meteen waarom iedereen de nieuwste versie moet hebben. (zet die meteen op de FTP en link op je intraweb).
Mbt dedicated Hub, nou, dat heeft te maken met de searches die gedaan worden op de hub (search op DC++ client word opgestuurd naar server, en die gaat zoeken voor je...) maw.. cpu, geheugen en disk capa worden redelijk "benut"... Ik heb met iedere hub al gemerkt dat de "antwoorden" nooit volledig zijn (ik heb bv aantal albums van een artiest, met totaal 50 nr's) m'n buurman wil hebben, krijgt maar 2 hits bij mij... terwijl hij ongeveer 55 hits had moeten hebben. (files & directories)
Op de compo-pages kun je links neerzetten naar de nieuwste patches/updates van de games vanaf de FTP.
/edit: beetje rommelig getyped, sorry... /edit2:
zorg dat mensen windows sharing uit gaan zetten: \\start\Instellingen\Netwerkverbindingen\LAN Verbinding\Eigenschappen optie "Bestand- en Printerdeling voor Microsoft-Netwerken" uitzetten, na de lan weer aan te laten zetten uiteraard... Mocht er nog QoS instaan in die panel, verwijderen... als deze inschakeld (onder bepaalde voorwaarden) word DEFAULT iedere connectie naar 5% lijncapaciteit gezet, en voor de meeste mensen is het te ver gaand als gewone gebruiker om dit op een custom snelheid te zetten. |
Edited by - -(DT_DataStorm)- on 05-12-2005 21:32:20 |
 |
|
-(DT_DataStorm)-
Drome junior
245 Posts |
|
nelis
Drome oldsko0l
 1098 Posts |
Posted - 06-12-2005 : 10:53:06
|
Alweer bedankt voor de info! Dat van die ftp is inderdaad wel een goed idee om daar alleen de patches en hoognodige programma's op te zetten. Die DC handleiding zal ik meteen even opslaan zodat ik dat niet meer vergeet en de DC-hub staat nu ook op de lijst van dedicated servers . Is QOS niet vanaf de switch in te stellen zodat we game-verkeer altijd voorrang kunnen geven? Dit leek mij wel handig om lag te voorkomen indien er toch te hevig geleeched wordt.
Ook bedankt voor die reg tweaks, die zijn zeker wel handig voor thuis maar op de lan hou ik ze denk ik maar verborgen zodat mensen niet gaan denken dat ze al hun data via windows sharing moeten gaan delen. |
 |
|
-(DT_DataStorm)-
Drome junior
245 Posts |
Posted - 06-12-2005 : 18:27:35
|
Helaas zit het ook standaard in WinXP Pro (home weet ik niet, draai ik niet), en daar doel ik op. Deze gaat te pas en te onpas ingrijpen... waardoor de app maar 5% max krijgt van de lijnsnelheid . QoS op gameverkeer op core/level1 (niet op de individuele switches) is idd wel een leuke, maar dan moet je dat op de default ports van DC++ aftoppen, en niet de rest... sommige games nemen het wel heel ruim met de hoeveelheid poorten die ze gebruiken, soms tot wel 20.000 aan toe.. |
 |
|
nelis
Drome oldsko0l
 1098 Posts |
Posted - 07-12-2005 : 14:08:33
|
Zou die windows share-rommel niet op de tafelswitches af te vangen zijn door gewoon de poort te blokkeren waar dit op werkt?(weet niet of het zo makkelijk gaat) De sprec van de switches zijn onder de volgende link te vinden. specs Het zijn layer 2 manageble switches dus daar zou wel het een en ander aan in te stellen zijn (weet het niet zeker, niet zo goed opgelet bij mijn ccna ). Ik zal maandag is nakijken op school of dit te doen is en het hier melden, zal denk ik ook wel handig zijn voor andere mensen.
Edit: Windows filesharing lijkt te draaien op poort 139. Aanstaande maandag maar is kijken wat er gebeurt als deze geblockt wordt.
Edit2: Na even zoeken op de cisco site:
quote: Cisco Q&A
Q. What security features are available on Cisco Catalyst 2950 Series switches?
A. Cisco Catalyst 2950 Series switches offer enhanced data security. The switches allow customers to secure network management traffic by encrypting passwords and configuration information; provide options for network security based on users, ports, and MAC addresses; and restrict access to sensitive areas of the network. The security enhancements are available without charge by downloading the latest software for the Cisco Catalyst 2950 Series switches.
Private VLAN edge isolates ports on a switch, ensuring that users cannot snoop on other users' traffic. Local Proxy Address Resolution Protocol works in conjunction with the private VLAN edge to minimize broadcasts and maximize available bandwidth.
Port-based access control parameters (ACPs) restrict sensitive portions of the network by denying packets based on source and destination MAC addresses, IP addresses, or TCP/UDP ports. ACP lookups are conducted in hardware; therefore, forwarding performance is not compromised when implementing this type of security in the network.
Port security provides another means to ensure that only authorized users are on the network by limiting access based on MAC addresses. For authentication of users with a RADIUS server, 802.1x provides port-level security.
With Cisco Catalyst 2950 Series switches, network managers can implement high levels of console security. Multilevel access security on the switch console and the Web management interface prevents unauthorized users from accessing or altering switch configurations. TACACS+ and RADIUS authentication enables centralized access control of the switch and restricts unauthorized users from altering the configuration. Security components can be deployed through Cisco Cluster Management Suite (CMS) software security wizards, which ease the deployment of security features that restrict user access to a server, a portion of the network, or access to the network.
Moet volgens mij geen problemen gaan opleveren. |
Edited by - nelis on 07-12-2005 14:37:04 |
 |
|
-(DT_DataStorm)-
Drome junior
245 Posts |
Posted - 07-12-2005 : 19:04:57
|
Als je poorten gaat afsluiten, test dan even of andere functionaliteit nog steeds werkt... je zal niet de eerste zijn die een poort afsluit voor het ene, en daarna met het andere een probleem heeft gecre�erd... |
 |
|
nelis
Drome oldsko0l
 1098 Posts |
Posted - 07-12-2005 : 22:15:30
|
quote: Originally posted by -(DT_DataStorm)-
Als je poorten gaat afsluiten, test dan even of andere functionaliteit nog steeds werkt... je zal niet de eerste zijn die een poort afsluit voor het ene, en daarna met het andere een probleem heeft gecre�erd...
Had ik al aan gedacht, ik ben vooral benieuwd of je andere computers nog wel zou kunnen zien in het netwerk (ben bang van niet). In games zou het volgens mij geen probleem moeten zijn omdat die allemaal hun eigen poorten gebruiken, zo ook voor dc++. Ik kan zo snel eigenlijk niet echt dingen bedenken die afhankelijk zouden zijn van windows file sharing. Ik hoop daarom ook dat er geen andere dingen over poort 139 gaan.
Wat ik net trouwens nog vond over poort 139:
quote:
TCP 139 is used for directory replication, event viewer, file sharing, logon sequence, pass-thru validation, performance monitoring, printing, registry editor, server manager, trusts, user manager, WinNT Diagnostics, and WinNT Secure Channel.Security
Die pass-thru validation is eigenlijk de enigste waar ik me een beetje zorgen over maak, we zullen het maandag gaan zien. |
 |
|
-(DT_DataStorm)-
Drome junior
245 Posts |
Posted - 08-12-2005 : 01:56:48
|
ehm, pass-thru validation op domain/AD level naar clients (2k/XP) neem ik aan... enige andere vorm van validation is app.(/game :P) specific, en dat gaat weer over de eigen poorten... het is tenslotte de SMB waar je over praat (SaMBa op linux) |
 |
|
nelis
Drome oldsko0l
 1098 Posts |
Posted - 08-12-2005 : 09:48:24
|
Ja, dat zou wel het meest logische zijn aangezien zo ongeveer het hele rijtje over Domains en AD's gaat. Ik las ook ergens dat poort 445 door windows file-sharing gebruikt wordt maar het specifieke gebruik heb ik nog nergens kunnen vinden, iemand een idee?
Edit: Na kort zoeken al gevonden, poort 445 is SMB over TCP. |
Edited by - nelis on 08-12-2005 09:49:22 |
 |
|
Topic  |
|
|
|